Trečiadienis, Lap 14th

Last updateK, 29 Saus 2015 11am

knyga.jpg
Jūs esate čia: Naujienos Raktas į sveiką ir dvasin...

Raktas į sveiką ir dvasingą gyvenimą - Tausojimas

Tausojimas

Fizinių ir dvasinių prigimties dovanų tausojimas yra privalomas. Jų tobulinimo priemonės - higieninė ir profilaktinė mankšta, vandens procedūros, kvėpavimo technika.

Patrauklumo šioms priemonėms suteikia:

a) paprastumas,

b) pagalbinių priemonių minimumas,

c) universalumas (lyčių, amžiaus ir vietos prasme),

d) gamtos pavyzdžių stebėjimas ir jų pritaikymas žmonių sveikatai Stiprinti,

e) didieji užsiėmimai (UM),

f) mažieji užsiėmimai (mUM),

g) periodiškumas per parą,

h) saikinga mityba ir jos įvairovė,

i) sąmoningas kvėpavimas.

Sakoma: paprastume glūdi didybė. Tad įsijauskime ir naudokimės UM ir mUM (didžiąja ir mažąja mankšta), žengdami į šį sveikatos ir žvalumo pasaulį. Kuo paprasčiau, tuo patraukliau ir efektyviau. Atliekant mankštą, kreiptinas dėmesys į:

a) raumenis,

b) sąnarius,

c) širdies ir kraujagyslių sistemą,

d) kvėpavimo reikšmę organizmui.

Pradėkime nuo pastarojo. Pirmiausia išmokime kvėpuoti fizinio krūvio metu. Pamoką pradėkime visaverčiu iškvėpimu. Pirmas veiksmas: įtraukiame pilvo presą; žarnyną paspaudžiame prie nugaros, aukštyn pakeldami diafragmą, suspausdami apatines plaučių dalis, išstumdami jau panaudoto oro likučius, šią pilvo raumenų sienelės ir diafragmos įtampos padėtį (iškvėpimą) tęskime tol, kol pajusime gana stiprią naujos oro porcijos reikmę. Normalus fiziologinis pavyzdys: nuoširdžiai nusikvatokime arba nusijuokime. Tuomet ir vyksta minėti pilvo preso, jo ertmės organų bei diafragmos ir plaučių judesiai. Krūtinės ląsta sugniūžta, iš plaučių iškvepiama. Po tokio nusijuokimo, pilvo diafragmos ir krūtinės ląstos raumenims atsipalaidavus godžiai įkvepiama. Iškvepiamose dujose yra truputis deguonies ir angliarūgštės (apie 0,3%). Todėl šis iškvepiamas dujų mišinys yra naudingas gaivinant ligonį dirbtiniu kvėpavimu burna j burną.

Ilgai užtrukusio iškvėpimo metu plaučių alveolės atsilaisvina nuo Įtampos ir ilsisi - pasirengia vėl įkvėpti. Sunkiai dirbantiems, kvėpuojant netvarkingai be reikiamo poilsio (alveolėms), ypač rūkantiems, dažnai sergantiems bronchų ir kitomis plaučių ligomis (bronchitu, bronchine astma ir kt.) plaučiai greičiau susensta. Kvėpuojant visaverčiu iškvėpimu alveolių fiziologinė funkcija pagerėja, jų amžius ilgėja, kitų organų ląstelės geriau sugeba įsisavinti deguonį.

Ilgo iškvėpimo metu kraujyje sumažėjęs deguonies kiekis ir pasigaminusi angliarūgštė dirgina kvėpavimo centrus. Tokiu atveju įkvėpimas būna labai intensyvus. Organizmas (ląstelės) geriau pasiima aktyvųjį O2 reikalingą medžiagų apykaitiniams procesams palaikyti. Čia net juntamas įkvepiamo oro „malonus skonis". Vadinasi, juokas yra stebukladaris, nes jis yra visavertis automatinis paties organizmo kvėpavimo reguliatorius. Todėl neveltui sakoma: Juoktis sveika! Kvėpavimas verkiant taip pat labai naudingas. Juoko ir verksmo metu atsiranda spaudimas į kapiliarus, geriau įsisiurbia (įsisavinamas) O2.

Naujausi tyrimai rodo, kad juokas teigiamai veikia ne tik plaučius, bet ir kitus organus. Tyrimais nustatyta, kad juokas patenkina fiziologines ir psichologines žmogaus reikmes. Turbūt dėl to vaikai taip dažnai juokiasi, klega ir rėkauja, šokinėja, nes tokios jų būsenos skatina, gerina medžiagų apykaitą (taip reikalingą jiems augant), pagerina visų organų veiklą. Paniurusio vaiko būsena - ne į sveikatą. Tai rizikos veiksnys depresijai, neurozėms ir kitokiems, ypač nervų sistemos, negalavimams.

Juoko poveikis:

a) reguliuoja medžiagų apykaitą organizme,

b) pašalina susikaupusį CO2 ir kitas kvėpavimo atliekas,

c) treniruoja plaučius,

d) išvalo kvėpavimo sistemą,

e) iškrauna susikaupusias neigiamas emocijas,

f) naikina nuobodulį,

g) lengvina bendravimą,

h) padeda nugalėti drovumą, įtampą, susirūpinimą, palengvina žmogui pakelti dabarties vargus, užmiršti praeities tragedijas, palaiko šviesesnės ateities viltį. Žmogaus siela pasipildo energijos.

Juokas - psichinio sveikumo požymis. Lengvai skiriamas bepročio

juokas nuo natūralaus, sveiko juoko (Mokslas ir gyvenimas 1978, Nr. 4. 47 p.).

Be to, dabar jau nustatyta, kad juokiantis organizmo įvairios aktyvios sistemos išskiria vietinės kilmės hormonų, turinčių didelės reikšmės medžia­gų apykaitai. Dėl to kalbant apie kvėpavimą reikia paminėti naują atradimą plaučių fiziologijoje. Profesorių Veino ir Griglevskio yra išskirtas ir jau susintetintas vienas prostoglandinų, kuris yra plaučių endotelio ląstelių gaminamas kvėpuojant. Tai prostociklinas. Jis veikia širdies vainikines arterijas, jas plėsdamas ir neleisdamas sklerozėti (senti). Taip pat yra teigiamas poveikis skrandžio opų ir bronchinių astmų atvejais. Tačiau šis hormonas labai greit suyra. Vadinasi, juo pilnesniu plaučių tūriu kvėpuosime, tuo daugiau pasigamins prostociklino ir bus sveikesnė širdis bei kiti krūtinės ir pilvo ertmės organai. Kvėpavimo kokybė yra labai svarbi kraujo sandarai. Plaučių išsiplėtimo ir supliuškimo fazių gilumas taip pat turi didžiausios reikšmės patiems plaučiams ir jų kaimyniniams organams - širdžiai, skrandžiui, kasai, žarnynui ir kt. Plaučiai, keisdami savo tūrį, tuos organus masažuoja, judina. Tai pagerina jų mitybą. Gerėja ir jų funkcija. Iškvepiant plaučių alveolės po įkvėpimo įtampos pailsi. Tuo laiku gyvai vyksta plaučių audinio restituciniai procesai (kaip ir kiekviename gyvame audinyje). Dėl to plaučiai tampa atsparesni bet kuriam neigiamam poveikiui, sustiprėja imuninė sistema.

Techniškai taisyklingai kvėpuojant iškvėpimo trukmės kriterijus yra stipri naujos oro porcijos reikmė. Uždusimas taip pat sukelia stiprią įkvėpimo reikmę, tačiau tai reikia griežtai skirti nuo įkvėpimo reikmės giliai iškvėpus. Pirmuoju (uždusimo) atveju įkvėpimas yra patologinio proceso likvidavimas, o antruoju - normali dujų (anglies dvideginio, deguonies ir kt.) kaita organizme. Pirmuoju atveju reikalingas daugkartinis, o antruoju - vienkartinis įkvėpimas. Pirmuoju atveju medžiagų apykaita organizme pablogėja (atsiminkime CO) pertekliaus ir O2 stygiaus neigiamą poveikį kraujagyslėms, medžiagų apykaitai ląstelėse) su įvairiomis galimomis, dažniausiai vegetacinės (autonominės) sistemos neigiamomis reakcijomis. Antruoju atveju medžiagų apykaita labai pagerėja, sustiprėja įvairių sistemų funkcijos, nes nesant kraujyje deguonies pertekliaus, ląstelė priima jį su „apetitu" ir medžiagų apykaita vyksta intensyviai. Išvada tokia: reikia vengti dusimo ir gerai išnaudoti iškvėpimo trukmę. Ramybės būsenoje iškvėpimas ilgės, o fizinio krūvio metu iškvėpimas trumpės.

Esant kraujyje deguonies pertekliui su ląstelių medžiagų apykaita atsitinka štai kas. Ląstelinės membranos sudedamosios dalys yra lipidai ir baltymai. Lipiduose yra neprisotintų, lengvai besioksiduojančių dalių. Jei lipidų oksidacija viršija normalų lygį, įvyksta peroksidacija, kuri sutrikdo membranos struktūrą ir ląstelės funkciją. Sureguliuotai membranos lipidų oksidacijai reikia antioksidantų, kurių vieni pagaminami organizme, kiti gaunami su maistu. Pastarieji patenka per maistą kartu su vitaminais A, E ir C. Rumunų mokslininkas akademikas Purkonas 1959m. nustatė, kad vitaminas E yra pagrindinis senėjimo proceso profilaktikas. Metioniną, choliną, inozitą ir kitus preparatus reikia duoti kartu su vitaminais A, C ir E. Jie sinerguoja ir veikia antiskleroziškai. Didelis tokoferolio (vitamino E) kiekis yra augaliniuose aliejuose (vartoti 20-25g per parą), vitamino C daugiausia erškėtrožėse ir juoduosiuose serbentuose. Polifenolai arbatoje veikia antiskleroziškai ir stiprina kapiliarus.

Akademiko Purkono teigimu, aterosklerozę ir senėjimą pagreitina šie pagrindiniai veiksniai:

a) nervinis ir emocinis pertempimas,

b) stresinės būsenos,

c) ilgalaikės hipokinezinės (mažo judėjimo) būsenos,

d) egzogeninės ir endogeninės intoksikacijos,

e) paslėptos hipovitaminozės,

f) ląstelės membranos peroksidacija.

šiuo atveju aktualiausia hipokinezė ir peroksidacija. Mūsų gyvenimo sąlygomis hipokinezinės būklės žala ir ląstelės membranos peroksidacijos sukelta medžiagų apykaitos patologija yra ankstyvo senėjimo pagrindinės priežastys. Esant reikiamam organizmo kineziniam būviui, tinkamai dujų apykaitai, labai gera žmogaus sveikata išsilaikys ilgus metus (žinoma, jei nepersveria atsitiktiniai sutrikimai likusiuose minėtuose punktuose). Todėl šių dviejų punktų teiginių praktiškam įgyvendinimui visuomenėje ir yra skiriamas šis skyrelis, juolab kad išdėstomų priemonių komplekso, arba gyvenimo būdo, jokie vaistai negali pavaduoti arba pakeisti.

Jūs esate čia: Naujienos Raktas į sveiką ir dvasin...